Bacalao de Pedro til Forsvaret

Bacalao fra Vartdal, både til lands og til vanns, er resultatet når Bacalaofabrikken AS nå inngår avtale med Forsvaret.

I forrige uke skrev nemlig Bacalaofabrikken AS kontrakt med Forsvaret om leveranse av sitt produkt Bacalao de Pedro. Avtalen gjelder levering til alle Forsvarets stasjoner og skip i landet.

Samarbeidet er resultatet av et velsmakende og sunt produkt som er enkelt å tilberede kombinert med Forsvarets prosjekt ”Operasjon Grønn Bølge. Forsvaret legger opp til et kosthold som er sunt og som skal gi energi, men ”operasjonen” har også til hensikt å lage mat som smaker og ser godt ut. Bacalao de Pedro tilfredsstiller alle disse kravene og produktet er i første omgang kommet på menyen som en lunsjrett.

Bacalaofabrikken har utviklet et konsept bygget på ideen om at kunden skal koke råvarene selv. Bacalao de Pedro er en råvarebasis bestående av rå, utvannet klippfisk, rå løk og tomatsaus med tomater, paprika, tomatpuré og chili. Når retten skal tilberedes tiner man basisen, tilsetter olivenolje og poteter og koker råvarene sammen. Resultatet blir en fersk, velsmakende, hjemmelaget bacalao.

I tillegg til at man oppnår en god bacalao er fordelen med produktet at man sparer tid på planlegging og gjennomføring av innkjøp av nødvendige ingredienser, samt rensing og utvanning av klippfisk. Kanskje sparer man også penger?

Dette har nå mange både private og storhusholdninger funnet ut og Bacalao de Pedro forhandles i dag i dagligvarehandelen og gjennom storhusholdningsgrossister over hele landet.

”En stor del av omsetningen skriver seg fremdeles fra eget fylke, men Trøndelagsfylkene, Nord-Norge og resten av Vestlandet kommer raskt etter. Selv østlendingene viser stor begeistring for produktet vårt”, sier Marit Stranden, markedssjef i Bacalaofabrikken, ”og vi ser en positiv utvikling også på den kanten av landet.

”Vi har likevel en lang vei å gå før Bacalao de Pedro er et nasjonalt produkt som er festet i folks bevissthet, men vi mener å ha alle muligheter for å lykkes. Vi bruker betydelige ressurser på butikkaktiviteter for å informere og gjøre forbrukeren oppmerksom på produktet og fordelene ved det.”

Og det gir resultater. Bacalaofabrikken oppnådde forrige år en omsetningsøkning på 30%. Målet er det samme for i år.

”Vi er litt stolte over å ha fått denne avtalen i havn og er veldig optimistiske med hensyn til Bacalao de Pedro si framtid”, avslutter Marit Stranden.